alu

Bedriftsbesøk/Case hos Geelmuyden.Kiese

1

Av: Sindre Lågøen Hjetland

Torsdag 29.januar, mellom klokken 17:00 og 19:00, var 19 statsvitenskapstudenter samlet i lokalene til Geelmuyden.Kiese på Solli plass. Hensikten med besøket var å få kjennskap til hvordan et kommunikasjonsbyrå fungerer, men fokuset lå også på hva en statsviter kan bidra med i denne bransjen.

Selv om bunnlinjen var seriøs, var det ikke langt mellom latterkulene. En av kjerneverdiene hos Geelmuyden.Kiese er humor; hvordan forvalte humor på arbeidsplassen og inn i arbeidet på en profesjonell måte. Kreativitet står også høyt i kurs og dette synes i arbeidet byrået har gjennomført for offentlige og private bedrifter de siste førti årene.

Kommunikasjon er tydeligvis mer enn bare kommunikasjon, og i løpet av presentasjonen fikk deltakerne se at det å skape broer mellom bedrifter, kunder og offentligheten er mer kunst enn papirarbeid. Hvorvidt en klarer å frembringe det budskapet som ønskes av kunden, er avhengig av kunnskap, tålmodighet og kreativitet. En statsviter blir ofte fremstilt som analytisk og en som evner å konsumere store mengder kunnskap på en gang. Dette er egenskaper som gjør seg gjeldende i andre bransjer enn forskning.

Etter besøket satt deltakerne igjen med følelsen av at de var ønsket. Hensikten med bedriftsbesøket var å aktivt opplyse statsvitenskapstudenter om at det finnes et relativt ukjent arbeidsmarked som blir mer og mer aktuelt. Foredragsholder Carl Henrik Kleiberg gjentok flere ganger hvor stort ønsket etter statsvitere er i privat næringsliv og hvor viktig det er at vi skiller oss ut fra mengden.

Selv om det er mange av dere, trenger det ikke å bety at alle er like. Studietiden er mer enn bare studier, prøver og resultater. Det handler om å oppleve og mestre. En CV som skiller seg ut er i mange tilfeller å foretrekke, og besøket ble avsluttet med å trekke frem noen eksempler fra søknader til internships. Det ble blant annet fortalt om en søknad som hadde vist til ett års arbeidserfaring som brannmann i Portugal, helt ut av intet. Da forklarte foredragsholder:

”(…) jeg klarte ikke fokusere på annet i CV ‘en, jeg måtte finne ut hvorfor og hvordan. Det er kjempekult og så tilfeldig, og alt i meg ville finne ut av dette. Det er nok av flinkiser der ute og det er CV ‘ene som skiller seg ut som får oppmerksomhet”

3

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>