Zoon Politikon 2/1999: Hovedfag

Bare et fåtall av de nye hovedfagsstudentenebenytter seg av tilbudet om innføringsveileder.Institutt for statsvitenskap vil legge om ordnin-gen og mener den er for kostbar. Veilederne vihar snakket med, mener selv de har bedre tingå bruke dagene sine på.Vi ser at studentene og professorene for engangs skyld er enige og fordømmer ordningen.Men hvorfor har det gått slik? Denne ordningenskulle jo sikre gjennomstrømningen og konti-nuiteten blant studentene. Skremmende tallviser at bare 3.5% av studentene klarer hoved-fagsstudiet på normert tid.Med innføringsveiledningene håpet manblant annet at studentene skulle bli noe merforberedt på hva som ville møte dem understudiet.Men hvem tør vel snakke med blaserte pro
fessorer som selv mener de har bedre ting åbruke tiden til? Veiledningen var ment å væ-re den første velkomsten til de nye studentene.Et møte der studenten får råd om sin fagligeutvikling og om sin tid her på instituttet. Deter denne dimensjonen det ser ut til at manhar glemt. Instituttet igangsatte et vel-menende system, men klarer ikke å forvaltedet skikkelig. Det er synd fordi jeg tror ”detkreative møtet” mellom student og fagpersonvil bli stadig viktigere. Ikke bare for stud-entene, men også for instituttet hvis defortsatt ønsker å bli sett på som en seriøsutdanningsinstitusjon.Jeg håper nå at instituttet griper fatt i disseproblemstillingene. Det må utarbeides enfelles innholdsplan for disse veilednings-timene. Dernest gjelder det å omvende hold-ningen til de fagansatte og få dem til å forståat læringsmiljø er det samme som fagmiljø.

Bare et fåtall av de nye hovedfagsstudentenebenytter seg av tilbudet om innføringsveileder.Institutt for statsvitenskap vil legge om ordnin-gen og mener den er for kostbar. Veilederne vihar snakket med, mener selv de har bedre tingå bruke dagene sine på.Vi ser at studentene og professorene for engangs skyld er enige og fordømmer ordningen.Men hvorfor har det gått slik? Denne ordningenskulle jo sikre gjennomstrømningen og konti-nuiteten blant studentene. Skremmende tallviser at bare 3.5% av studentene klarer hoved-fagsstudiet på normert tid.Med innføringsveiledningene håpet manblant annet at studentene skulle bli noe merforberedt på hva som ville møte dem understudiet.Men hvem tør vel snakke med blaserte professorer som selv mener de har bedre ting åbruke tiden til? Veiledningen var ment å væ-re den første velkomsten til de nye studentene.Et møte der studenten får råd om sin fagligeutvikling og om sin tid her på instituttet. Deter denne dimensjonen det ser ut til at manhar glemt. Instituttet igangsatte et vel-menende system, men klarer ikke å forvaltedet skikkelig. Det er synd fordi jeg tror ”detkreative møtet” mellom student og fagpersonvil bli stadig viktigere. Ikke bare for stud-entene, men også for instituttet hvis defortsatt ønsker å bli sett på som en seriøsutdanningsinstitusjon.Jeg håper nå at instituttet griper fatt i disseproblemstillingene. Det må utarbeides enfelles innholdsplan for disse veilednings-timene. Dernest gjelder det å omvende hold-ningen til de fagansatte og få dem til å forståat læringsmiljø er det samme som fagmiljø.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>